Vårdnadshavarens guide till skärmtid

Instruktioner för Apple med blått / Android med grönt

Först och främst: "DON'T PANIC". Skärmtid och allt relaterat till det är komplicerat och förändras konstant. Det kommer nya appar och nya funktioner varje dag så det är i princip omöjligt att hänga med. Så därför har vi sammanställt en liten kort guide

Downtime

Sömnbrist är ett problem för många (både unga och vuxna) och ofta är telefonen en bidragande orsak. Använd Downtime/Bedtime mode för att påminna barnen att lägga ifrån sig telefonen (också bra för vuxna).

Downtime under skoltid och kvällar

Vägen till och från skolan är inte ett bra ställe att spela spel eller kolla SoMe. Om barnen har svårt att låta bli (du kan se under vilka timmar barnen använt apparna i screentime-historiken) kan du stödja dem genom att begränsa det.

Tips! Eftersom man bara kan ha en begränsning per dag måste man ställa in den från kvällen tills skolan tar slut om barnen. Ingen telefontid på morgonen alltså.

Aktivera Screentime utan begränsningar

Även om du inte använder begränsningarna, så är det nyttigt att vara medveten om hur mycket tid some spenderas. Kolla på Pickups/Unlock  för att få insikt i vad det är som lockar mest.

Begränsa med Screentime

Om barnet har svårt att hålla sig till överkomna gränser, så kan man stödja dem genom att sätta begränsningar.

Notera: Även om du har begränsningar på YouTube kan barnen titta på videon i exemplevis WhatsApp om denna inte är begränsad. Följ upp med screentime och diskutera reglerna med barnen, är det okej att titta på videos i WhatsApp?

Kommunikationsbegränsningar

Endast på Apple: Speciellt ifall barnet är väldigt ungt och inte redo att ta emot samtal från främlingar eller försäljare så kan det löna sig att konfigurera den att inte tillåta samtal till och från okända nummer.

Innehåll/Internet begränsningar

Det finns möjlighet att begränsa vilka hemsidor som går att besöka. Antingen genom en "tillåtna sidor" lista eller att begränsa "sidor med vuxeninnehåll". Det senare alternativet är inte hundraprocentigt men stoppar de vanligaste sidorna med vuxenunderhållning.

Integritetsinställningar

Många appar och sociala medier har väldigt öppna standard-inställningar när man börjar använda dem. Det lönar sig att kolla ifall man vill att vem som helst skall kunna se och hitta profilen eller ifall man vill vara mera anonym.